IO_dencies
tokyo

IO_dencies
são paulo

IO_dencies
ruhrgebiet

IO_lavoro
immateriale

In the search for new forms of urbanity the influence of media technologies on the perception of and on the engagement with social constructed spaces becomes evident. Under the conditions of telecommunication, digital networks, distributed production systems, global financial markets the traditional concept of city as a spatial, temporal and political defined place cannot be any longer circumscribed within the dimension of the local.
Knowbotic Research investigated in several mega-cities together with young urban planners, economists, political theorists the specific cultural and political interrelationships of city, work, public sphere and electronic networks. Starting from local workshops (software concepts, theoretical constructions, urban readings) the interdisciplinary participants developed online-cartographies (mental maps) which were collaboratively exchanged and reworked in networked processes enabled by groupware environments. The cartographies consisted of collaboratively organized textual, visual and auditive materials, whose relationships between the participants where visualised as force fields and intensities through visual attractor and clustering systems.
Knowbotic Research developed a special physical feedback interface to deal with these online cartographies and their force fields. The interface, in the shape of an architectural construction and drawing table, interpreted the complex relationships of the urban data sets in the cartographies as magnetic force fields and enabled a sensual experience via a handhold magnet which could be moved over the projection surface of the data visualisations.


German
Die politischen und infrastrukturellen Gefüge, in denen gesellschaftlichesLeben und Handeln sich abspielt, lassen sich heute nicht mehr hinreichend als 'Stadt' beschreiben. Die Durchdringung des Lokalen mit Filiationen der elektronischen Netzwerke macht 'Orte' zu Knoten im Netz. Das Urbane ist eine Maschine des Translokalen, in der lokale und vernetzte Kraftlinien einander durchkreuzen. Potentialität, Produktivität und Reibung charakterisieren die urbane Maschine, deren traditionelle Funktionen der Machtverwaltung, des Handels, der Produktion und der Verschwendung durch die telematischen Diffusion korrodiert werden. Das Projekt IO_dencies von Knowbotic Research entwirft aus künstlerischer Perspektive elektronische Schnittstellen und Handlungsmodelle für die translokalen Zonen von Netzwerken und urbanen Räumen. IO_dencies untersucht, wie Formen des Handelns und Intervenierens entwickelt werden können, die die Möglichkeiten vernetzter digitaler Technologien nutzen um den gegenwärtigen sozio-politischen Transformations-prozessen offensiv zu begegnen. In den bereits realisierten Projektphasen in Tokio (1997) und São Paulo (1998) wurden elektronische Schnittstellen entwickelt, die es lokalen Teilnehmern ermöglichen, in die Urbanität jener Großstädten einzugreifen. Während das Aktionsfeld in Tokio auf Notationen und Lesbarkeiten urbaner Bewegungen eines bestimmten Stadtteiles basiert, wurde in São Paulo ein Gedankenpool von persönlichen Wahrnehmungen, Erfahrungen und urbanem Wissen im Internet öffentlich und veränderbar zugänglich. Beide Schnittstellen visualisieren die tendenziellen (IO_dencies) Kräfte und Aktionen der in diesen experimentellen Feldern kollaborativ tätigen Teilnehmer. Handeln und Intervention wurden hier auf der Ebene einer Kartographie der Bewegungen (Tokio) und im Sinne einer subjektiven Psychogeographie (São Paulo) formuliert.
(Andreas Broeckmann
1999)



collaborative environment

1997
- 1999
(siehe Einzelbeschreibungen)


(siehe Einzelbeschreibungen)


(siehe Einzelbeschreibungen)


A.Broeckmann: IO_dencies; [dt]
A. Broeckmann: IO_dencies; [e]
W. Prantner: Urbanes Handlungspotential [Interview]; [dt}
W. Prantner: Urban Agency; [e}
A. Broeckmann: Translocal Urbanities; [e]
A.Broeckmann: The Urban as a Field of Action [Interview]: [e]


This four projects are descrpted in detail on the CD_Rom Iodencies


(sold out)